Gå til innhold


Perkins 4108


  • Javel! Du må nok logge inn for å svare på dette
6 svar på dette emnet

#1 Guest_Andreas_*

Guest_Andreas_*
  • Gjester- gjest

Skrevet 27 desember 1999 - 13:01

Jeg har en Sandvik 25AC med en 4108 motor. Motoren fikk jeg satt inn etter at  
den originale 4107 sa takk for seg. Når jeg kjører motoren på full gass får jeg  
bare motoren opp i maks 1400 omdreininger. Maks turtall iflg manual er ca 2500.  
Det er vel bra for motoren at jeg ikke får presset den til full fart, men har  
jeg noe særlig å hente ved å bytte propell? Båten går vel ikke noe særlig over  
9-10 knop på maks fart i dag!

#2 Guest_Egil_*

Guest_Egil_*
  • Gjester- gjest

Skrevet 29 desember 1999 - 02:34

Har selv hatt en 4-108 i en Saga 27, vekt på båten ca 2500kg. Maks turtall var  
3300 omdr og da gjorde båten 10,2 kn (målt med GPS). Motoren jobber for tungt  
hvis det soter mye av den med maks pådrag.

#3 Guest_Bjarne_*

Guest_Bjarne_*
  • Gjester- gjest

Skrevet 29 desember 1999 - 02:34

Har selv hatt en 4.108 i min tidligere båt (Fram 690). Hurth gear 1,5:1, og  
propell 18 x 15. Fabrikken sier at max rusingsturtall skal være 4000 omdr. For  
at motoren ikke skulle overbelastes, skulle den ha max 3600 omdr. under drift.  
Jeg var plaget med varmgang, og stilte ned endestoppen på dieselpumpen slik at  
max turtall ble 3200. Oppnådde da en fart på ca 10,5 kn. Ved dette turtallet  
trivdes motoren godt. Før du eventuelt begynner å skifte propell, så gjør et  
forsøk med å ta diesel i en kanne og kjør motoren fra denne kanna, og sjekk  
turtallet. Opplevde selv at p.g.a. avsetninger i dieselsystemet fikk jeg ikke  
motoren i min nåværende båt opp i turtall.

#4 Guest_JE_*

Guest_JE_*
  • Gjester- gjest

Skrevet 27 desember 1999 - 14:48

Jeg har også hatt en Sandvik 25 med Perkins 4.108  81 mod., den hadde topp  
turtall på 3400 omdreininger. Tror nok du har altfor stor propell.

#5 Guest__*

Guest__*
  • Gjester- gjest

Skrevet 27 desember 1999 - 17:00

Det er ikke bra for motoren med så mye avvik fra foreskrevet turtall.

#6 Guest_Jon Petter Andersen_*

Guest_Jon Petter Andersen_*
  • Gjester- gjest

Skrevet 27 desember 1999 - 17:00

En slik motor hadde jeg i min forrige båt, en Myra 25 Fisherman.
Hadde topp turtall på 3000 omdreininger med en tre-bladet propell og gjorde da  
ca 10 knop. Høres ut som om du har en altfor "bratt" propell, og det er ikke  
bra for motoren å presse den så mye. Gearutvekslingen har selvsagt noe å si, og  
på min båt var den 1:1,4. Jeg tipper at din Sandvik og min gamle Myra er  
omtrent like hva vekt og vannlinjelengde angår. Vekt, vannlinjelengde, antall  
HK, avstand fra center på aksling opp til undersiden av båten og gearutveksling  
er faktorer som proffene må vite for å regne ut hva slags propell du skal ha.  
Får du motoren opp i turtall dersom du ruser den i fri? Dersom du gjør det har  
du feil propell.
Lykke til!
  
Jon P

#7 Guest_Vemund_*

Guest_Vemund_*
  • Gjester- gjest

Skrevet 02 januar 2000 - 22:33

Her ville jeg kontaktet motorleverandør( Universal Diesel?), og gitt  
opplysninger om båt , gear, og propelltype. Svaret kan også sjekkes mot en  
propellleverandør som har egne beregningsprogram.
Lykke til!




1 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 1 gjester, 0 skjulte brukere