Gå til innhold

el.båt

• Javel! Du må nok logge inn for å svare på dette
7 svar på dette emnet

#1 Guest_jesper_*

Guest_jesper_*
  • Gjester- gjest

Skrevet 20 mai 2012 - 17:16

undres på hvorfor det ikke satses mer på å utvikle båter med el.framdrift det må jo vere høyaktuelt i disse dager med høye drivstoffpriser, har nylig fått solgt min båt og blir ikke å kjøpe ny før det kommer el.båt på markedet med noenlunde størelse på.

#2 Guest_Draco_*

Guest_Draco_*
  • Gjester- gjest

Skrevet 20 mai 2012 - 19:14

Husk at man aldri vil få båter som er eletriske ,har bra fart og rekkevidde med dagens batteri tekniologi. Litium batterier har en pris som er over  500dollar pr kwh.

Har du en 30 fots planende båt og skal drive denne eletrisk så vil du trenge ca 150KW kontinuerlig for å holde den i 25knop. Skal du ha en fornuftig rekkevidde på 200nm så må du ha en batteripakke på 1200kwh. Den vil da koste 3.6 millioner og veie 6 tonn. Som jeg har påpekt mangen ganger en rask hus/hyttebåt er ikke veldig energiøkonomisk.

Går man over på typen selibåt/snekke er historien en annen. Vekt er ikke så viktig og effektutaket er mye lavere. En snekke som tøffer i 5knop kan klare seg med 1kw effekt. Har man en batteripakke på 10kwh så kan man gå i 10 timer.  

Batteripakken vil koste 30 000kr og en tur vil koste ca 10kroner i strøm.

På en annen side så vil en liten diesel motor bruke 0.25l/h ved samme effektutak og turen vil koste 2.5liter diesel som heller ikke tar knekken på mangen økonomi.

#3 Guest_egil_*

Guest_egil_*
  • Gjester- gjest

Skrevet 20 mai 2012 - 20:28

utviklinga går fort og det forkes på batterier så det er vel bare snakk om tid.

#4 Guest_Draco_*

Guest_Draco_*
  • Gjester- gjest

Skrevet 20 mai 2012 - 20:45

På batterier har pris pr kwh og kwh/vektforhold stått ganske stille siste 10år.  
Det snakkes om at Nissan klarer å produsere batterier til under 500d kilovatten men dette er spekulasjoner. La oss håpe det skjer et gjennombrudd snart.

Husk også at batteridrift i båt ikke blir så gunstig som i bil p.g.a motorens virkningsgrad i gjennomsnitt er bedre i en båt enn i en bil!

#5 Guest_Fersking_*

Guest_Fersking_*
  • Gjester- gjest

Skrevet 20 mai 2012 - 21:12

Jeg ser frem til den dagen elektriske motorer blir hovedfremdriftsmotor i båter. I dag har de jo utviklet et noelunde brukbart system med elektrisk motor som hovedkilde og en liten diesel til å lade denne opp. Det er vel slik de første masseproduserte båtene med el drift vil bli kan jeg tenke meg.

Det blir spenendes å se fremover hvor høy diesel og bensinprisene blir. Skal vi ta på ordet politikerene så bør prisene i veldig nær fremtid ligge på rundt 25 kr literen. Og det vil vel antakeligt ikke stoppe der. Hva båteiere med dieselslukere da vil vil gjøre skal bli inntresangt å se.

Jeg regner med at vedlikeholdsutgiftene stiger i samme takt som prisene på drivstoff i årene som kommer. Hva vil da skje med de som ikke ser seg råd å bruke sine båter, de får vel heller ikke lenger solgt dem.

Imens får vi som ønsker en hurtiggåendes båt, men som ikke vil betale de dyre kostnadene dette medfører, kose oss på sjøen med snekker som er billige i drift og rimelige og enkle på vedlikeholdet.

#6 Guest_jon_*

Guest_jon_*
  • Gjester- gjest

Skrevet 20 mai 2012 - 21:46

dette er et uhørlig inntresant tema. di som klarer å finne alternativ energi til framdrift i båt har et enormt marked og en stor framtid økonomisk.

#7 Guest_jimmy_*

Guest_jimmy_*
  • Gjester- gjest

Skrevet 20 mai 2012 - 22:39

skal vere den første til å kjøpe aksjer i det sellskapet som vill satse på dette.

#8 Guest_Fersking_*

Guest_Fersking_*
  • Gjester- gjest

Skrevet 20 mai 2012 - 23:04

For noen år siden var det en eldre gubbe som stod frem på tv og i aviser, som fikk motorene til å svive på vann med et tillsetningsstoff i. Jeg har prøvd å søke dette opp men kan ikke finne noe innformasjon lenger om dette på nettet.

Jeg har ikke hørt noen ting om dette i ettertid. Kan det være at oljeselskapene kjøpte mannen til taushet. Det skulle ikke forundre meg ivertfall med all den korrupsjon, svindel og bedrag som finnes i landet.

Er det noen som kan huske dette, og som i sin tid så dette på tv.

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere